En frivillig bedste ven er for et barn, som har brug for en ekstra voksen relation i deres hverdag og som kan være med til at give familien et pusterum i hverdagen.
Bedste ven er for familier på Lolland-Falster, hvis børn har brug for en ekstra voksen relation i deres hverdag. Der kan være mange årsager til ønsket om en Bedste ven, det kan være alt fra skilsmisse, sygdom til spinkle netværk.
De frivillige er ligeledes meget forskellige og har forskelligt at byde ind med, derfor bliver barnet og den frivillige matchet – der bliver kigget på interesser, område man bor i, alder, personlighed osv. At de frivillige er forskellige, gør også at der altid er en frivillig og et barn som passer sammen.
Som Bedste Ven handler det om at være barnets ven, og derfor foregår samværet i den frivilliges eget hjem.
Et barn og en Bedste Ven mødes typisk et par gange om måneden, af et par timers varighed. Dette er dog en individuel aftale som familien laver med den frivillige Bedste ven. Som udgangspunkt laver man en aftale for 6 måneder ad gangen – efter de 6 måneder aftaler man om man ønsker at forsætte.
Målet er at børnene for en ekstra voksen i sit liv og at familierne føler et pusterum i deres hverdag.
(Der indhentes børneattest på de frivillige bedste venner)

Aktiviteter:
Man tager udgangspunkt i barnet og dets interesser. Det som vores frivillige kan tilbyde, er samvær såsom gå og cykelture, bagning, kreative ting, madlavning, filmhygge, snak osv. Det er primært aktiviteter som er gratis. Aktiviteterne tager udgangspunkt i barnet og den frivilliges interesser.

Projektet er ophørt.